Het moet ergens begin van de jaren ’70 geweest zijn toen mijn interesse voor sterrenkunde en ruimtevaart begonnen is. Mijn eerste komeet – komeet Kohoutek – was een teleurstelling, maar gelukkig was er ook het Apollo Soyuz Test Project in 1975 en het Viking-project in 1976. Van het internet was er nog lang geen sprake. De nodige info was dan ook niet altijd even gemakkelijk te vinden.
Begin van de jaren ’80 begon ik dan ook zelf artikels te schrijven voor Heelal, het maandblad van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS). In eerste instantie ging dat vooral over de vluchten van het Amerikaanse ruimteveer. Later zou gestart worden met een maandelijkse ruimtevaartrubriek waar allerlei onderwerpen aan bod konden kwamen. Het was wellicht één van de redenen dat ik in 1988 bij de VVS de zilveren Galileïprijs won. Ik werd in 1990 ook werkgroepleider van de VVS/Werkgroep Ruimtevaart, een functie die ik tot eind 2024 zou blijven vervullen.
In 1998 werd de eerste Ruimtevaartnamiddag georganiseerd. Tijdens de Ruimtevaartnamiddag werden naast sprekers uit de werkgroep ook één of meerdere sprekers uitgenodigd uit de Vlaamse ruimtevaartindustrie of dito instellingen. Na 20 edities werden de Ruimtevaartnamiddagen stopgezet.
In 2010 werd er gestart met het wekelijkse Nieuws Uit De Ruimtevaart” (NUDR), toen nog via e-mail, dan via de VVS op de website http:\www.ruimtevaart.be en sinds 2020 ook terug te vinden op deze website. In de NUDR krijg je een overzicht van de belangrijkste ruimtevaartgebeurtenissen uit de voorbije week.
In september 2018 begon ik als educatief medewerker bij Volkssterrenwacht Urania. Sinds 2020 kreeg ik de kans om de “Ruimtevaartbabbel” te starten, een videoblog over actuele ruimtevaartonderwerpen. En die worden afgewisseld met verschillende livestreams, uiteraard met Nederlandstalige commentaar.
Ondertussen zijn we sinds mei 2026 met pensioen. Livestreams en ruimtevaartbabbels, dat blijven we doen, net als voordrachten over ruimtevaart. Want dat doen we al (meer dan) 40 jaar lang over heel het Vlaamse land.
Ik bezocht in het verleden al meerdere malen het Kennedy Space Center (waar ik ook een Shuttle-lancering mocht meemaken en recentelijk een Falcon 9 lancering), maar ook de Russische lanceerbasis van Baikonur, de Europese basis in Frans-Guyana net als vele andere musea en centra over heel de wereld werden bezocht.